بیماری کبد چرب خطر بیماری شدید COVID-19 را افزایش می دهد

6  ژوئیه 2020 - محققان اعلام کردند که احتمال ابتلا به بیماری شدید COVID-19 ، برای مبتلایان به بیماری کبد چرب بیش از دو برابر است.

در این تحقیق که توسط تیم هایی از بیوبانک بریتانیا و یک شرکت تصویربرداری تشخیصی به نام Perspectum  انجام شده است، بیش از 42،000 اسکن کبدی بررسی گردید.

یكی از جالب ترین یافته ها نشان داد كه چاقی به خودی خود خطر عوارض شدید كروناویروس را- كه در برخی از مطالعات به آن اشاره شده بود- افزایش نمی دهد. در حقیقت اگر چربی کبدی شخصی بیش از 10 درصد باشد، این خطر افزایش می یابد. کسانی که کمتر از پنج درصد چربی کبدی دارند، در معرض خطر بیشتری نیستند.

با این حال، داده های جمع آوری شده از بیوبانک بریتانیا نشان می دهد که از هر 9 نفر یک نفر بیش از 10 درصد چربی در کبد خود دارد، این بدان معناست که خطر پذیرش این افراد در بیمارستان به دلیل ابتلا به COVID-19 ، بیشتر است.

دکتر Matt Kelly ، مدیر ارشد نوآوری در پرسپکتوم و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: کبد چرب می تواند یک بیماری خاموش باشد، اگر می دانستیم که چه کسانی به آن مبتلا هستند، می توانستیم این گروه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. نه تنها این آگاهی می تواند سیاست محافظتی برای این گروه باشد، بلکه می تواند به ما کمک کند تا در کاهش عوامل خطر واقعی از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

دکتر Aseem Malhotra ، متخصص قلب و عروق، که متخصص بیماریهای مرتبط با تغذیه نیز هست، اظهار کرد: به طور فزاینده مشخص شده است که چربی اضافی بدن در بسیاری از افراد حتی افرادی که   BMI طبیعی دارند، یک عامل خطر برای عوارض COVID-19 است.

کبد چرب یکی از اولین تظاهرات رژیم غذایی و سبک زندگی نامطلوب است. کبد چرب، به طور عمده توسط رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده و قند ایجاد می شود. پیام بسیار واضح اینست: مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده و قندها را کاهش دهید.

پروفسور Stephen Ryde ، مشاور پزشکی the British Liver Trust اضافه کرد: ما می دانیم که دیابت و فشار خون بالا خطر عوارض ناشی از کروناویروس را افزایش می دهند. اکنون به نظر می رسد كه كبد چرب نیز می تواند یك عامل خطر برای ابتلا به کووید -19 شدید باشد. اگر نتایج این مطالعه در مطالعات بعدی تکرار شود، می تواند به سیاست مراقبت های بهداشتی برای این جمعیت پرخطر کمک کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/fatty-liver-disease-increases-the-risk-of-covid-19-severity.html